De wijnwereld van winkelketen Aldi is heel divers. Er is de witte wijn van de Aldi, maar je kan jouw Aldi wijn ook rood drinken. Hiernaast bevat het Aldi wijn assortiment eveneens roséwijnen en schuimwijnen. Wat de Aldi wijnen echter het meest bijzonder maakt, is hun uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Vooral de roséwijnen scoren jaar na jaar goede cijfers. Een van de beste roséwijnen ter wereld kwam vorig jaar nog van de Aldi. De Exquisite Collection Côtes De Provence 2016 won immers maar liefst zes medailles op de International Wine Challenge. In 2018 won Aldi met zijn Southern Creek Prestige Shiraz 2017 dan weer de prijs voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding in de categorie ‘rode wijnen uit de nieuwe wereld’. Een fikse prestatie. Zeker als je weet dat wijnlanden als Chili, Australië en Nieuw-Zeeland al jaren aan een opmars bezig zijn.
Maar waarom heeft een Aldi wijn eigenlijk altijd zo’n goede prijs-kwaliteitsverhouding? Verschillende factoren blijken een rol te spelen.
Bij Aldi zijn hun wijnen niet lukraak gekozen. Omdat wijn een echt natuurproduct is waarbij het weer en de bodemgesteldheid een cruciale rol spelen, gaat men er voortdurend de kwaliteit van de Aldi wijn na. Dat is meteen ook de reden waarom het assortiment aan Aldi wijnen jaar na jaar wijzigt. Hoewel er een aantal klassiekers zijn die altijd blijven terugkomen, zoals de onder studenten bekende goedkope Liebfraumilch zoete witte wijn en de droge Aldi wijn Kaapse Pracht, ligt die unieke kwaliteitscontrole aan de basis van het hoogwaardig karakter van de Aldi wijn.
De selectie wordt hierbij door onafhankelijke wijnexperts gemaakt en gecontroleerd door twee sommeliers in dienst van winkelketen Aldi. Zij analyseren en proeven voortdurend wijnen om zo mee het assortiment te bepalen. Enkel wanneer zij hun groen licht geven, zal een witte of rode wijn in de winkelrekken verschijnen. Over een droomjob gesproken! Uiteraard is het in de praktijk iets ingewikkelder dan dat en krijgen zij een lijst van wijnen voorgeschoteld, terwijl hun sensorische controles van wijnen wel heel goed georganiseerd worden.
Lees ook: Hoeveel glazen haal je nou eigenlijk uit een fles wijn?
Bij Aldi menen ze dat een goede wijn en de beste wijn zich maar moeilijk laten onderscheiden. Geaccrediteerde keuringsinstanties en strenge kwaliteitscontroles helpen het kaf van het koren te scheiden. Ieder detail wordt echter optimaal geanalyseerd om de verschillende Aldi wijnen zo goed mogelijk te vergelijken. Ook de certificaten en kwaliteitslabels spelen een belangrijke rol in dit proces. Die kwaliteitslabels worden niet voor niets uitbundig in de spotlights gezet. Onder andere volgende certificaten, afkortingen en kwaliteitslabels zien we bij de Aldi wijnen vaak terugkomen en spelen blijkbaar een belangrijke rol in het selectieproces:
- Berliner Wein Trophy: Berlijnse prijs voor kwalitatief sterke wijnen;
- Biologisch logo van de EU: logo voor biologische wijnen die voor minimaal 95% uit een gecontroleerde biologische teelt afstammen;
- AOC (Appellation d'Origine Contrôlée): wijnen die afkomstig zijn van een gecontroleerde herkomst uit Zwitserland en Frankrijk;
- DOC/DOCG: kwaliteitslabel voor Italiaanse levensmiddelen die voldoen aan de hoogste kwaliteitsstandaarden.
Het feit dat sommige kwaliteitslabels enkel worden toegekend aan de beste wijnen die aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen, weet de goede prijs-kwaliteitsverhouding van winkelketen Aldi uiteraard al goed te verklaren. Een wijn van de Aldi is dan ook niet inferieur, integendeel. Van de grootste verpakkingen tot de kleine flesjes wijn van de Aldi: allemaal voldoen ze aan de hoogste kwaliteitsnormen.
Lees ook: De 10 beste rode wijnen voor kerst
Goed, de Aldi wijn is dus van uitstekende kwaliteit en wint al eens een prijs. Andere winkelketens bieden echter ook wijnen aan die prijzen pakken en een test minstens even goed overleven. Wat maakt een Aldi Merlot dan zoveel beter dan eenzelfde Merlot in een ander verkooppunt? Niks, maar de verkoopprijs is wel lager. Die verkoopprijs is uiteraard cruciaal voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Bij Aldi weten ze immers steeds het maximale te halen uit de onderhandelingen. Door hun grotere afnames kunnen ze als geen ander goede prijsafspraken maken met leveranciers. Door de aankoopkosten te drukken, kunnen ze een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding garanderen. De lagere aankoopprijzenlaten zich immers ook vertalen in lagere verkoopprijzen. Zoals iedereen wel weet is Aldi nu eenmaal een echte prijsvechter die kleine marges hanteert, onder andere door onnodige marketingkosten achterwege te laten. Dat jouw favoriet pak wijn in de Aldi niet altijd even mooi geëtaleerd wordt, moet je er dan maar bijnemen.